اتصال حوزه صنعت به فضای دانشگاهی مقوله‌ای است که سالها مطرح بوده اما تا به حال اقدام جدی در این راستا انجام نشده است.

سه‌ضلعی جذب و تثبیت نخبگان در کشور

به گزارش قدس آنلاین، بیتا ارچنگی، استاد دانشگاه علوم‌وفنون خرمشهر به تحلیل شرایط نخبگان و دلیل مهاجرت اکثر آنها برای ادامه زندگی و تحصیل به خارج از کشور پرداخت.

ارچنگی درخصوص دلیل این مهاجرت های بدون بازگشت از سوی نخبگان، اظهار داشت:
«به دلیل اینکه خود بنده در زمان دانشجویی تحت عنوان بورسیه دولت برای ادامه تحصیل به کشور استرالیا سفر کردم، این تصمیم را یک اعتقاد شخصی می‌دانم و جدای اینکه در خارج از کشور چه ظرفیتی برای افراد جویای علم و دانش وجود دارد، این اقدام از سوی فرد نخبه را یک تصمیم شخصی باتوجه به شرایط خودش می‌دانم و معتقدم اگر کسی دغدغه خدمت به کشور خود را داشته باشد، پس از تحصیل می‌تواند برگردد و کار خود را در اینجا شروع کند. در نتیجه به نظر من مهاجرت افراد نخبه نمی‌تواند ارتباطی با عدم وجود امکانات در کشور داشته باشد».

وی درباره اقداماتی که تا به حال جهت رفاه و فراهم آوردن امکانات و شرایط لازم از سوی دولتها برای نخبگان فراهم شده، خاطرنشان کرد:
«ما در زمینه های زیادی در کشور خود امکانات و تکنولوژی لازم را داریم. شاید تا چندسال قبل می‌شد گفت برای بدست آوردن بعضی از علوم و تکنولوژی ها باید از خارج آموزش ببینیم اما در حال حاضر باتوجه به رشدعلمی خوبی که اخیراً شاهد آن بودیم این مشکلات برطرف شده است. یکی از دلایل این رشد علمی هم وجود اساتیدی بود که کار و خدمت در داخل کشور را به امکانات و رفاه خارج از کشور ترجیح دادند مانند شهید احمدی‌روشن و شهریاری و خیلی از اساتیدی که در این راه جان خود را نیز فدا کردند. لذا فکر می‌کنم اگر بتوان بیشتر روی ایمان و اعتقاد جوانان کشور کار کرد نتیجه بهتری خواهیم گرفت. اگر بتوان باورهای جوانان را نسبت به داخل و ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد آگاه کرد، کمتر کسی حاضر به ترک این مرزوبوم می‌شود».

ارچنگی در پایان در رابطه اقدامات و شرایطی که باید برای نخبگان فراهم کرد تا بتوان جلوی فرار مغزها را گرفت، اضافه کرد:
«به عقیده من باید در چند زمینه اقدامات جدی انجام شود. اول بحث اشتغال‌زایی تخصصی برای نخبگان توسط وزارت علوم است. مرحله بعدی بحث شرکت های دانش بنیان است که از سال ۸۹ این حرکت راه‌اندازی شد و سال به سال پیشرفت های خوبی در این حوزه اتفاق افتاد. لذا با تمرکز بر این دو حوزه می‌توان شرایطی را برای نخبگان فراهم آورد که هم دغدغه زندگی آینده را نداشته باشند و هم در یک شرایط فراهم برای تحقیقات و پژوهش به ادامه تحصیل خود بپردازند. مرحله بعد از تحقیق و تحصیل نیز اتصال این افراد به فضای صنعت و ورود آنها به مراکز تخصصی برای خدمت‌رسانی است. اتصال حوزه صنعت به فضای دانشگاهی مقوله‌ای است که سالها مطرح بوده اما تا به حال اقدام جدی در این راستا انجام نشده است».

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.